September

September
image16

Bildtext:
Efter en hel sommar av uteaktiviteter kan det vara skönt att koppla av med ett klasiskt brädspel tillsammans med en god vän.

Fia med knuff är en enklare variant av det indiska spelet Pachisi. Spelet har spelats av barn och vuxna i flera hundra år och slog igenom i Sverige på 1920-talet.

I England och många andra länder kallas spelet för Ludo. Den tyska varianten heter Mensch ärgere Dich nicht och är tysklands populäraste brädspel.

Motivering:
Motiv: När jag skulle göra den här bilden tog det slut på idéer. Kom verkligen inte på något speciellt som händer i september. Känns mest som en månad som bara flyter förbi utan några avbrott från vardagen. Men en sak jag gillar med september är att man kan sitta inne utan att ha dåligt samvete för att vädret är för fint för det. Det är mysigt att koppla av inne efter sommarens alla uteaktiviteter. Därför blev det just en sådan bild denna månad. Att spela spel hör ju sensommaren till på något vis och fia med knuff är ett spel som alla känner igen. Motivet passar dessutom bra in i hela kalenderns tema -  lekfullt.

Färgval: Jag valde en brun och dov färg till golvet för att det färgglada fiaspelet skulle framhävas bättre.

Yes, det var september det. Tihi sen maria länkade till mig på sin blogg har jag fått betydligt fler beökare. Kul, men ni får gärna kommentera också. Vill veta vad ni tycker om bilderna och mina ideér. Snart är det för sent för om någon vecka ska allt skickas in för tryck.


Kommentarer
Postat av: Tu Madre

ska fokus vara på brädspelet eller månaden september?

2008-03-17 @ 20:20:23
URL: http://TUMADRE.BLOGG.SE
Postat av: failures

söta gubbar! :D

2008-03-17 @ 20:35:57
URL: http://failures.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0